יום ראשון, 15 בספטמבר 2019

התקנים למניעת הריון - איזה מומלץ


התקנים למניעת היריון יכולים להיות הפתרון הכי טוב למי שלא רוצה להיות תלויה באיש אלא רק בעצמה. הבעיה היא שגם כאשר כבר האישה תחליט לבחור בהתקן למניעת היריון, עדיין נשאלת השאלה איזה התקן יהיה הכי טוב עבורה. במאמר הבא נדבר על ההתקנים האפשריים ועל יתרונותיהם.

אלו סוגי התקנים קיימים?

תקן למניעת היריון ידוע כאמצעי היעיל ביותר למניעת היריון, יותר מגלולות נגד היריון ובוודאי יותר מקונדום, שלו מלבד אחוזי הצלחה נמוכים מעט יותר מאשר השניים האחרים יש גם השלכה על האופן וההרגשה בעת קיום יחסי מין. אפשר לחלק את התקנים לפי היצרנים או הדגמים אך קל יותר תחילה למען ההבנה לחלק אותם לשני סוגים ראשיים: התקנים הורמונליים והתקנים לא הורמונליים. התקנים הורמונליים למעשה מפרישים הורמונים שמדכאים את תחילת ההיריון. ההתקנים הלא הורמונליים חוסמים את מעבר הזרעים אל הביצית וכך למעשה פוגעים בהשרשה, הזרע לא נקלט ולא מתחיל.

למי מומלץ כל אחד מהם?

התקן תוך רחמי יכול להיות שימושי מאוד כיוון שיש לו יתרונות רבים. האישה לא צריכה לדאוג מכך שהגבר ישים קונדום או שהקונדום לא יחליק או ייקרע, והיא ממש לא צריכה לקחת גלולה ביום מה שיכול לפגוע בה מאוד בשגרה בעיקר אם היא תקיים יחסי מין ותשכח. עם זאת יש גם חסרונות ויתרונות להתקנים תוך רחמיים, כאשר מה שמצחיק הוא שהיתרון יכול להיות חיסרון אצל אישה אחרת. בהתקן הורמונלי יש יתרון גדול לנשים שאצלן המחזור קשה, כי הוא יכול להשפיע עליו לטובה. ההתקן יכול להיות גם פוגעני מאוד בעיקר אם המחזור גם ככה קל, ולנשים כאלו יתאים יותר התקן לא הורמונלי.

כיצד נדע מה מתאים לנו?

את ההתקנים התוך רחמיים תוכלו לבחור ביעילות רק אחרי שתבצעו סקר שוק מעמיק ותקראו על כל אחד מההתקנים, וכמובן תתייעצו עם רופא. יכול להיות שאחרי שתנסו התקן תוך רחמי מסוג אחד תגלו שהוא לא כל כך יעיל ותצטרכו להחליף .זה הזמן להבין אלו סוגי התקנים יש בצורה פרטנית יותר.

התקן תוך רחמי מנחושת

התקן תוך רחמי מנחוש הוא אחד המוכרים ביותר שיש. הוא עשוי מגוף פלסטיק כאשר עליו מלופף סליל של נחושת, דבר שקל מאוד לזהות כאשר מביטים בו, על אף הגודל המזערי שלו. הנחושת למעשה מונעת מהזירעונים לנוע לכיוון הביצית וכך למעשה הם מתים וההיריון לא מתחיל. הוא נוח מאוד לשימוש אך למי שיש דימום ווסתי גדול וכאבים עזים, כדאי לבחור בהתקן מסוג אחר.

התקן מירנה הורמונלי

התקן מירנה הוא ההתקן ההורמונלי הכי נפוץ שיש. הוא עשוי מגוף פלסטיק ויש עליו סליל נחושת כאשר הוא מפריש את ההורמון פרוגסטרון. ההתקן מוחדר לחלל הרחם ומפריש מידי יום כמות מינימלית של ההורמון הזה. ההורמון יוצר ריר צמיגי בחלל הרחם שמונע את כניסת הזירעונים אל תוך הביצית. הורמון זה מתאים בעיקר לנשים שיש להם מחזור קשה ומדמם כיוון שהוא יכול לשנות אותו.

התקן תוך רחמי IBU

התקן זה נקרא גם התקן בלרין. הוא הומצא בישראל על ידי דוקטור אילן ברעם והוא יעיל מאוד ונמצא כבר בשימוש בכל עולם. התקן בלרין עשוי מכדורי נחושת קטנים שמורכבים על חוט גמיש מאוד מחומר שנקרא ניטינול. צורתו הכדורית הייחודית נוחה מאוד בתוך רחם האישה והוא נחשב לאחד הטובים ביותר שיש כיום. עם זאת לא כל גניקולוג יכול להחדיר אותו וזה חיסרון. יחסית גדול. יש גם פחות סיכוי שהוא יכאב בהמשך וגם פחות סיכוי שיפלט החוצה בשוגג.

המאמר באדיבות - ד"ר אילן ברעם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה