יום חמישי, 7 בנובמבר 2019

האם אפשר להיכנס להריון עם התקן תוך רחמי?


בחירה נכונה של אמצעי מניעה מחייבת התייחסות לשאלה מה הסיכוי להיכנס להריון. במאמר הבא נתמקד במאפיין של התקן תוך רחמי ונסביר מה מייחד אותו בהשוואה לאלטרנטיבות

נשים בגילאים שונים מחפשות אחר דרכים אפקטיביות להימנע מכניסה להריון. עבור אותן נשים יש גם מגוון רחב של אמצעי מניעה, אך השאלה היא כיצד בוחרים ביניהם. מעבר לכך, בכל אמצעי מניעה קיים סיכוי מסוים של כניסה להריון וההבדל הוא בעיקר במידת אחוזי ההצלחה. זו הסיבה לכך שחשוב להכיר לעומק את ההבדלים בין סוגי אמצעי המניעה ואת המאפיינים שלהם.

כך פועל התקן

התקן תוך רחמי מוכנס על ידי רופא נשים ודורש ביקור אצל רופא לצורך קבלת מרשם. לאחר הרכישה של ההתקן, צריך להמתין מספר ימים ולקבוע תור לימי הווסת. ההחדרה של ההתקן בימים אלו אמורה להקל על האישה, כי צוואר הרחם הופך להיות גמיש יותר. בנוסף, ההגנה מתחילה מיד לאחר הכנסת ההתקן ואין צורך לחכות על מנת להשתמש בו כדי למנוע הריון.

היתרונות של התקן

היתרון העיקרי של ההתקן שמוחדר על ידי הרופא בא לידי ביטוי בהגנה גבוהה מפני היריון. אמנם אפשר להיכנס להריון גם עם התקן כזה ואין כאמור אמצעי מניעה שמונע את זה ב-100%, אבל זהו פתרון לטווח ארוך שכמעט ולא דורש התעסקות. כמו כן, העלות החד פעמית הגבוהה של ההתקן מחזירה את ההשקעה אם מביאים בחשבון את הפריסה לאורך השימוש. מהבחינה הזו, ההתקן הוא גם ככל הנראה אמצעי המניעה הזול ביותר שקיים.

מה עלול לפגוע ביעילות של ההתקן?

התשובה שאינה חד משמעית לשאלה האם אפשר להיכנס להריון עם התקן נובעת מכך שיש גורמים שעלולים לפגוע ביעילות שלו. הנה כמה מהם:

א. פליטות ספונטניות של ההתקן – קיים אחוז מסוים של פליטות ספונטניות של ההתקן וחשוב להיות ערניים לכך. במידה ואכן מתרחשת פליטה ספונטנית מן הסוג הזה, מה שעושים זה לתאם שוב פעם ביקור אצל הרופא ואף להגיע לבדיקות תקופתיות על מנת לוודא שהכל תקין.
ב. תופעות לוואי – התקן עשוי לגרום דימומים כבדים בזמן הווסת או הכתמות עם תחילת השימוש. אלו כמובן לא תופעות לוואי שפוגעות ביעילות של ההתקן או ביכולת שלו למנוע הריון, אך חשוב להביא אותן בחשבון.
ג. פרטנרים מרובים – קיום יחסי מין עם פרטנרים מרובים פוגע ביעילות של ההתקן ואף מעלה את הסיכון לדלקות באגן. במקרים כאלה, צריך לשקול שימוש באמצעי מניעה אחרים.
לסיכום, השוואה בין התקן תוך רחמי לבין קונדום או גלולה מגלה שיש לו יתרונות רבים. זהו ככל הנראה האמצעי היעיל וגם הזול ביותר, אך גם הוא מגיע עם תופעות לוואי מסוימות. כדי להתגבר על תופעות אלו, יש לבצע בדיקות שגרתיות.

המאמר באדיבות - דר אילן ברעם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה