יום חמישי, 7 בנובמבר 2019

האם אפשר להיכנס להריון עם התקן תוך רחמי?


בחירה נכונה של אמצעי מניעה מחייבת התייחסות לשאלה מה הסיכוי להיכנס להריון. במאמר הבא נתמקד במאפיין של התקן תוך רחמי ונסביר מה מייחד אותו בהשוואה לאלטרנטיבות

נשים בגילאים שונים מחפשות אחר דרכים אפקטיביות להימנע מכניסה להריון. עבור אותן נשים יש גם מגוון רחב של אמצעי מניעה, אך השאלה היא כיצד בוחרים ביניהם. מעבר לכך, בכל אמצעי מניעה קיים סיכוי מסוים של כניסה להריון וההבדל הוא בעיקר במידת אחוזי ההצלחה. זו הסיבה לכך שחשוב להכיר לעומק את ההבדלים בין סוגי אמצעי המניעה ואת המאפיינים שלהם.

כך פועל התקן

התקן תוך רחמי מוכנס על ידי רופא נשים ודורש ביקור אצל רופא לצורך קבלת מרשם. לאחר הרכישה של ההתקן, צריך להמתין מספר ימים ולקבוע תור לימי הווסת. ההחדרה של ההתקן בימים אלו אמורה להקל על האישה, כי צוואר הרחם הופך להיות גמיש יותר. בנוסף, ההגנה מתחילה מיד לאחר הכנסת ההתקן ואין צורך לחכות על מנת להשתמש בו כדי למנוע הריון.

היתרונות של התקן

היתרון העיקרי של ההתקן שמוחדר על ידי הרופא בא לידי ביטוי בהגנה גבוהה מפני היריון. אמנם אפשר להיכנס להריון גם עם התקן כזה ואין כאמור אמצעי מניעה שמונע את זה ב-100%, אבל זהו פתרון לטווח ארוך שכמעט ולא דורש התעסקות. כמו כן, העלות החד פעמית הגבוהה של ההתקן מחזירה את ההשקעה אם מביאים בחשבון את הפריסה לאורך השימוש. מהבחינה הזו, ההתקן הוא גם ככל הנראה אמצעי המניעה הזול ביותר שקיים.

מה עלול לפגוע ביעילות של ההתקן?

התשובה שאינה חד משמעית לשאלה האם אפשר להיכנס להריון עם התקן נובעת מכך שיש גורמים שעלולים לפגוע ביעילות שלו. הנה כמה מהם:

א. פליטות ספונטניות של ההתקן – קיים אחוז מסוים של פליטות ספונטניות של ההתקן וחשוב להיות ערניים לכך. במידה ואכן מתרחשת פליטה ספונטנית מן הסוג הזה, מה שעושים זה לתאם שוב פעם ביקור אצל הרופא ואף להגיע לבדיקות תקופתיות על מנת לוודא שהכל תקין.
ב. תופעות לוואי – התקן עשוי לגרום דימומים כבדים בזמן הווסת או הכתמות עם תחילת השימוש. אלו כמובן לא תופעות לוואי שפוגעות ביעילות של ההתקן או ביכולת שלו למנוע הריון, אך חשוב להביא אותן בחשבון.
ג. פרטנרים מרובים – קיום יחסי מין עם פרטנרים מרובים פוגע ביעילות של ההתקן ואף מעלה את הסיכון לדלקות באגן. במקרים כאלה, צריך לשקול שימוש באמצעי מניעה אחרים.
לסיכום, השוואה בין התקן תוך רחמי לבין קונדום או גלולה מגלה שיש לו יתרונות רבים. זהו ככל הנראה האמצעי היעיל וגם הזול ביותר, אך גם הוא מגיע עם תופעות לוואי מסוימות. כדי להתגבר על תופעות אלו, יש לבצע בדיקות שגרתיות.

המאמר באדיבות - דר אילן ברעם

יום ראשון, 15 בספטמבר 2019

התקנים למניעת הריון - איזה מומלץ


התקנים למניעת היריון יכולים להיות הפתרון הכי טוב למי שלא רוצה להיות תלויה באיש אלא רק בעצמה. הבעיה היא שגם כאשר כבר האישה תחליט לבחור בהתקן למניעת היריון, עדיין נשאלת השאלה איזה התקן יהיה הכי טוב עבורה. במאמר הבא נדבר על ההתקנים האפשריים ועל יתרונותיהם.

אלו סוגי התקנים קיימים?

תקן למניעת היריון ידוע כאמצעי היעיל ביותר למניעת היריון, יותר מגלולות נגד היריון ובוודאי יותר מקונדום, שלו מלבד אחוזי הצלחה נמוכים מעט יותר מאשר השניים האחרים יש גם השלכה על האופן וההרגשה בעת קיום יחסי מין. אפשר לחלק את התקנים לפי היצרנים או הדגמים אך קל יותר תחילה למען ההבנה לחלק אותם לשני סוגים ראשיים: התקנים הורמונליים והתקנים לא הורמונליים. התקנים הורמונליים למעשה מפרישים הורמונים שמדכאים את תחילת ההיריון. ההתקנים הלא הורמונליים חוסמים את מעבר הזרעים אל הביצית וכך למעשה פוגעים בהשרשה, הזרע לא נקלט ולא מתחיל.

למי מומלץ כל אחד מהם?

התקן תוך רחמי יכול להיות שימושי מאוד כיוון שיש לו יתרונות רבים. האישה לא צריכה לדאוג מכך שהגבר ישים קונדום או שהקונדום לא יחליק או ייקרע, והיא ממש לא צריכה לקחת גלולה ביום מה שיכול לפגוע בה מאוד בשגרה בעיקר אם היא תקיים יחסי מין ותשכח. עם זאת יש גם חסרונות ויתרונות להתקנים תוך רחמיים, כאשר מה שמצחיק הוא שהיתרון יכול להיות חיסרון אצל אישה אחרת. בהתקן הורמונלי יש יתרון גדול לנשים שאצלן המחזור קשה, כי הוא יכול להשפיע עליו לטובה. ההתקן יכול להיות גם פוגעני מאוד בעיקר אם המחזור גם ככה קל, ולנשים כאלו יתאים יותר התקן לא הורמונלי.

כיצד נדע מה מתאים לנו?

את ההתקנים התוך רחמיים תוכלו לבחור ביעילות רק אחרי שתבצעו סקר שוק מעמיק ותקראו על כל אחד מההתקנים, וכמובן תתייעצו עם רופא. יכול להיות שאחרי שתנסו התקן תוך רחמי מסוג אחד תגלו שהוא לא כל כך יעיל ותצטרכו להחליף .זה הזמן להבין אלו סוגי התקנים יש בצורה פרטנית יותר.

התקן תוך רחמי מנחושת

התקן תוך רחמי מנחוש הוא אחד המוכרים ביותר שיש. הוא עשוי מגוף פלסטיק כאשר עליו מלופף סליל של נחושת, דבר שקל מאוד לזהות כאשר מביטים בו, על אף הגודל המזערי שלו. הנחושת למעשה מונעת מהזירעונים לנוע לכיוון הביצית וכך למעשה הם מתים וההיריון לא מתחיל. הוא נוח מאוד לשימוש אך למי שיש דימום ווסתי גדול וכאבים עזים, כדאי לבחור בהתקן מסוג אחר.

התקן מירנה הורמונלי

התקן מירנה הוא ההתקן ההורמונלי הכי נפוץ שיש. הוא עשוי מגוף פלסטיק ויש עליו סליל נחושת כאשר הוא מפריש את ההורמון פרוגסטרון. ההתקן מוחדר לחלל הרחם ומפריש מידי יום כמות מינימלית של ההורמון הזה. ההורמון יוצר ריר צמיגי בחלל הרחם שמונע את כניסת הזירעונים אל תוך הביצית. הורמון זה מתאים בעיקר לנשים שיש להם מחזור קשה ומדמם כיוון שהוא יכול לשנות אותו.

התקן תוך רחמי IBU

התקן זה נקרא גם התקן בלרין. הוא הומצא בישראל על ידי דוקטור אילן ברעם והוא יעיל מאוד ונמצא כבר בשימוש בכל עולם. התקן בלרין עשוי מכדורי נחושת קטנים שמורכבים על חוט גמיש מאוד מחומר שנקרא ניטינול. צורתו הכדורית הייחודית נוחה מאוד בתוך רחם האישה והוא נחשב לאחד הטובים ביותר שיש כיום. עם זאת לא כל גניקולוג יכול להחדיר אותו וזה חיסרון. יחסית גדול. יש גם פחות סיכוי שהוא יכאב בהמשך וגם פחות סיכוי שיפלט החוצה בשוגג.

המאמר באדיבות - ד"ר אילן ברעם

יום שני, 18 במרץ 2019

התקנים תוך רחמיים - למה הם מסוגלים?


התקן תוך רחמי הוא ממש לא המצאה חדשה אך בכל זאת מדובר בהמצאה שקל להתפעל ממנה כל יום מחדש. יש התקנים תוך רחמיים שונים מאוד זה מזה אך כולם משיגים את אותה התוצאה והיא הימנעות בהיריון בדרך הכי קלה שיש. זה הזמן להבין למה הם יכולים וכיצד הם מצליחים לעשות זאת.

כיצד פועל התקן תוך רחמי?

התקן תוך רחמי כשמו כן הוא, התקן שמוחדר אל תוך הרחם ומונע היריון. ההתקן הזה קטן מאוד ולא מרוגש וגם ההחדרה שלו, שמתבצעת אך ורק על ידי רופא גניקולוג מוסמך, כמעט ולא מורגשת. ההתקן התוך רחמי מצליח לעצור את תהליך ההיריון בלי בעיות ובאחוזי הצלחה גבוהים מאוד שנושקים למאה אחוזים, אך בדרכים שונות. יש התקנים תוך רחמיים שמונעים את התהליך באופן ביולוגי על ידי שינוי הורמונלי, יש כאלו שעושים זאת באופן פיזי על ידי הריגת הזרעונים באמצעות חומרים מיוחדים שמופרשים מהם ויש כאלו שפשוט מונעים את ההשרשה שלהם. מה היתרונות של ההתקנים הללו?

נותן לאישה להיות אחראית

היתרון הגדול ביותר של התקן תוך רחמי הוא שהאחריות עוברת לאישה. אמנם יש אמצעי מניעה אחרים שיכולים להיות יעילים לא פחות, אך הן לא מטילים את האחריות להיריון של האישה בידה. למשל, קונדום הוא אמצעי המניעה הנפוץ ביותר בעולם ואין צורך בהמלצה מרופא או הנחה מסובכת מידי אך האישה צריכה להיות תלויה בגבר. היא צריכה לבטוח בו שישים את הקונדום וכמובן שלא ייקרע. אם נדבר על גלולות היריון אמנם הן יכולות להיות יעילות אפילו יותר מקונדום ואולי אפילו יותר מהתקן תוך רחמי, אך בסופו של דבר לקחת גלולה בכל יום זה לא דבר נוח ובטח לא משתלם כלכלית.

מאפשר ליהנות מיחסי מין

את היתרון הכלכלי של התקן תוך רחמי אי אפשר להשוות לשום אמצעי מניע האחר. בעוד גלולות יכולות לעלות כמה עשרות שקלים בחודש וקונדומים לגבר יכולים לעלות הרבה יותר, התקן תוך רחמי מתקינים פעם אחת וזהו. אפשר לשכוח ממנו, כך האישה מקבלת את איכות החיים שלה בחזרה. חשוב לזכור כי התקן תוך רחמי מאפשר משהו שקונדום וגלולות לא מאפשרות וזה ליהנות מחיי מין רגילים לחלוטין. הקונדום לדעת רבים הרס את חיי האהבה והתחושה היא כלל לא אותה התחושה. גם גלולות פוגעות בחיי המין כיוון שהן משנות את ההורמונים וכך מדכאות לנשים רבות את החשק המיני.

אין צורך במעקב מצד האישה

המעקב אחרי הגלולות היא אולי הבעיה הגדולה ביותר בנטילת גלולות וזה החותם הסופי לדילמה של נשים רבות במה כדאי לבחור. אין ספק שהמעקב אחרי הגלולות יכול להיות הרבה יותר פשוט בעולם המודרני כי יש לכולנו מחשב נייד בכיס, זהו הטלפון החכם, וכך אין סיכוי ממשי שנשכח. עם זאת, שכחה של גלולה אחת יכולה להיות בעייתית מאוד וזו צרה צרורה. את ההתקן התוך רחמי אי אפשר לשכוח והתחזוקה שלו אפסית.

אין סכנה לשיבוש הורמונלי

אז עד כה דיברנו על כל היתרונות של התקן תוך רחמי אך יש גם יתרון שיכול להיות חסרון והוא השינוי ההורמונלי. לעתים השיבוש ההורמונלי יהיה טוב, הוא יכול להקל על הווסת של האישה ופתאום הכאבים ותחושת הלחץ ייעלמו. הדימום יהיה מופחת והתקופה הזו בחודש תהיה הרבה יותר נעימה. עם זאת לעתים השינוי יהיה בעייתי אבל גם אז אין מה לדאוג כי יש התקנים שלא כוללים שינוי הורמונלי כלל. כך כל אישה יכולה להתאים את ההתקן באופן אישי לצרכיה ולמצבה.